Banner Ebook 468X60

Sunday, April 20, 2008

Update result guna penutup kertas


Salam buat pembaca,

Dalam post yang lepas saya ada beritahu yang kami kini sedang mencuba teknik menggunakan kertas surat khabar sebagai tutup peram. Setelah 3 minggu lebih, inilah gambar yang terbaru bungkah tersebut. Saya cuba bandingkan dengan bungkah yang menggunakan tutup peram berspan dan disuntik benih pada tarikh yang sama.



Gambar ni jelas menunjukkan perkembangan maisilium adalah lebih kurang sama je. Bezanya ialah maisilium yang guna span adalah lebih putih dan jelas pergerakannya.. Namun harus diingatkan bahawa tak semua bungkah memberi keputusan yang sama. Ada juga sebahagian kecil bungkah yang memberi keputusan sebaliknya..

Mengenai kadar reject pula, setakat ni hanya 3 bungkah yang diserang penyakit. Jadi kadar rejectnya setakat ni ialah sekitar 5 percent. Kira ok jugak la tu.. Saya tak sempat nak nengok keadaan bungkah reject tu, tapi menurut ayah ada yang kena kulat hijau dan ada yang maisiliumnya tak aktif (mati).

Saya pasti ada rakan-rakan pengusaha yang telah lama guna teknik ni. Jadi kalau anda ada sebarang pandangan, bolehla kita kongsi bersama yek. Saya memang berminat untuk aplikasikan teknik ni bagi mengurangkan kos yang semakin meningkat. Terutamanya untuk bungkah2 yang ingin dijual.

Sekian,
Lanchini

p/s : Terima kasih buat abg Syed (Zumara Agro) atas pembelian 2000 bungkah pd ahad yang lalu. Moga bisnes semakin berkembang. InsyaAllah, tak lama lagi boleh jadi pengeluar cendawan utama di Jerantut. Gambatte !

No comments: