Banner Ebook 468X60

Monday, July 23, 2007

Kursus Tanaman Cendawan, 19 April 07


Sebagai pembuka bicara, saya ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada En. Yahzid dan rakan2 daripada Rantau Agrotech Supply Enterprise ( RASE ) kerana sudi menerima lawatan saya pada hari Khamis, 19 July lepas. Banyak ilmu yang saya dapat di sepanjang lawatan. Saya dapati RASE memang bagus untuk dicontohi terutama kepada mereka yang baru berjinak dalam bidang ini. Idea dan teknik yang digunakan amat inovatif. Tahniah untuk mereka!


Balik kepada kisah saya, kursus hari ke-2 adalah khas untuk pembelajaran secara praktikal. Tempat kursus adalah di ladang cendawan kepunyaan saudara Mokhzan yang terletak di Tiroi, Seremban. Jikalau anda perasan, pada sekitar bulan Jun lepas, kisah saudara Mokhzan ini telah disiarkan di akhbar Utusan. Walaupun beliau hanya mampu menggunakan sebelah tangan sahaja, projek cendawan beliau amat berjaya. Saya memang kagum dengan semangat serta usaha beliau..

Kursus kali ini diajar oleh Pn Normah dari Jabatan Pertanian Putra Jaya. Saya rasa ramai yang sudah mengenali Pn Normah kerana beliau memang glamer dalam bidang ni. Kerapkali namanya tersiar dalam akhbar tempatan... Peserta yang hadir jugak agak ramai, lebih kurang 35 orang. Saya dapati kebanyakan daripada mereka telah pun memulakan projek cendawan.

Disini, kami diajar cara-cara membancuh habuk kayu, begging ( manual & auto ), suntik benih serta mengukus. Setiap peserta berpeluang untuk merasai sendiri cara melakukan proses tadi. Sepanjang proses praktikal, ramai yang tidak melepaskan peluang untuk bertanya kepada pn Normah tentang masalah yang mereka hadapi, termasuk lah saya..

Dari kursus ini saya dapat mengesan masalah utama kami. Kandungan air dalam bancuhan terlalu banyak! Menurut Pn Normal, peratusan air terlalu tinggi boleh meningkatkan lagi peluang menjadi penyakit. Bakteria penyakit mudah untuk membiak katanya... Satu lagi kemungkinan punca masalah kami ialah proses menyuntik tidak dilakukan dalam persekitaran cukup bersih. Pn Normah lebih mengesyorkan benih dalam botol kerana benih boleh diisi terus ke dalam beg media...

Saya juga ambil peluang meninjau bangsal cendawan en. Mokhzan. Bangsalnya cukup besar untuk menampung kira-kira 80000 beg! Susunan rak cukup kemas dan bersistematik walaupun hanya dibina daripada buluh. Menurut beliau, purata hasil yang diperolehi adalah sekitar 50 kg hingga 80 kg.

Diakhir kursus kami berpeluang melawat tempat benih dihasilkan. Ianya terletak di PD dan diusahakan oleh En Nawi. Menilai cara kerja serta makmal beliau yang bersih, saya yakin kualiti benih yang dihasilkan bermutu tinggi.

Berikut beberapa gambar untuk dikongsi bersama..















No comments: