Banner Ebook 468X60

Thursday, June 11, 2009

Kursus Penyakit Cendawan

Salam hormat,

Masalah penyakit dalam perusahaan cendawan merupakan salah satu cabaran utama yang pasti ditempuhi oleh setiap pengusaha. Bezanya mungkin dari segi peratusannya sahaja. Bagi mereka yang dah lama dalam perusahaan ni, bermacam2 jenis penyakit telah ditempuhi. Kulat hijau, kulat oren, hama, benih mati, ulat dalam bungkah dan macam2 jenis lagi.

Setiap penyakit pula berpunca dari pelbagai sumber. Ada dari bawaan udara, ada yang disebabkan benih, habuk kayu dan kadang2 cara kerja yang tidak betul. Mengenal pasti punca dengan sebeberapa segera merupakan satu langkah yang penting. Jika lambat kenal pasti punca, alamatnya langkah pencegahan pun lambat di ambil. Natijahnya, berlambakla bungkah2 yang dibuang... Dan yang paling pedih, jika puncanya bukan dari kesilapan kita, tetapi dari kesilapan dan kelemahan orang lain. Contohnya benih yang rosak dan habuk kayu yang bercampur dengan bahan kimia..

Terdapat banyak sumber informasi untuk masalah penyakit ni. Ianya sering di bincang di dalam blog2 dan dalam forum2 berkaitan pertanian. Ebook Panduan Cendawan keluaran Chini Agro turut membincangkan masalah penyakit dengan panjang lebar dan hampir kesemuanya berdasarkan kisah kami sendiri serta dari perbincangan dengan rakan usahawan yang lain.

Jika anda ingin mendapatkan info lebih lanjut dan lebih detail daripada pakar cendawan sendiri, boleh daftarkan diri dalam Kursus Penyakit Cendawan yang di anjurkan oleh Cendawan Blues seperti berikut ;


Tarikh : 21 Jun 09

Masa : 8.30 pg (pendaftaran)

Tempat : Perkampungan Budaya, Taman Pertanian Malaysia, Shah Alam

Penceramah jemputan : Pn Normah Ibrahim

Isi kandungan kursus ni merangkumi pelbagai topik mengenai penyakit. Ia turut menyentuh pelbagai topik lain seperti teknik menambahkan hasil dan meningkatkan jangka hayat bungkah cendawan hingga lebih 8 kali tuaian hasil. Saya pun berminat untuk join kursus kali ni walaupun mungkin setengah hari sahaja. Tak berani pergi lama-lama memandangkan isteri yang dah hampir dengan tempoh bersalin.

Kepada yang berminat untuk join kursus ni, boleh kontek en Akmal Cendawan Blues melalui 0176372810. Info lanjut juga boleh di dapati melalui blog Cendawan Blues.




Sekian,



Lanchini


p/s : Ikut kajian sendiri, lebih kurang 80% usahawan cendawan yang berputus asa dari meneruskan projek adalah disebabkan kegagalan mengawal penyakit.

No comments: