Banner Ebook 468X60

Monday, August 10, 2009

Melawat NAS Agro

Salam buat pembaca,

Nama NAS Agro cukup popular di kalangan pengusaha cendawan. Saya sering mendengar dan membaca mengenai projek cendawan milik en Nabil ni. Waktu kursus penyakit cendawan aritu pun, Pn Normah turut menyebut mengenai NAS Agro beberapa kali terutamanya mengenai kaedah plastik kuning bergetah ( disaluti gam ) yang di katakan amat efektif untuk mengurangkan masalah serangga bari-bari. Pn Normah menyatakan jenis plastik dan gam yang digunakan oleh NAS Agro lebih baik daripada yang terdapat di pasaraya.

Ahad lepas saya berkesempatan ke sana. Jarak dari Seremban tak la jauh sangat rupanya, dalam 40 minit sahaja. Terima kasih kepada en Nabil kerana sanggup menunggu saya walaupun beliau sebenarnya baru pulang dari Sarawak.

Selepas 'site tour' selama kira-kira setengah jam, ternyata NAS Agro memiliki pelbagai kelebihan tersendiri yang wajar saya pelajari. En Nabil amat mementingkan aspek kebersihan dan kekemasan yang tinggi. Dah banyak projek cendawan yang saya kunjungi, ternyata NAS Agro yang paling 'cantik' dari segi luaran dan sistem kerja yang di amalkan. Semua ni dapat dilihat daripada keadaan kebersihan luaran dan dalam bangsalnya yang dijaga kemas dan rapi.





Hasil cendawan NAS Agro sehari adalah sekitar 130kg. Jika dibandingkan dengan jumlah bungkah yang dibuat iaitu sekitar 1600 bungkah setiap hari, kadar hasil ini boleh di katakan agak tinggi. Saya pernah melawat projek yang mampu membuat 2000 bungkah sehari tapi hasil hariannya cuma 60 kg sahaja. Ini adalah satu bukti keberkesanan teknik yang diguna pakai oleh NAS Agro. Menurut en Nabil, beliau amat mementingkan disiplin dalam menjaga tempoh tutup dan buka bungkahnya. Dengan cara ini, dia dapat mengekalkan hasil optimum setiap hari. Dan yang lebih menarik, en Nabil tak perlu pun memasarkan hasil cendawannya kerana peraih yang datang ke ladang setiap hari untuk membeli kesemua hasil. Selain cendawan, en Nabil turut mengusahakan penternakan cacing dan kambing. Dengan hanya guna pakai bungkah yang lama atau rosak, NAS Agro mampu raih pendapatan lumayan melalui jualan baja komposnya.



En Nabil turut sudi menunjukkan saya makmal benihnya. Dia kini dalam proses mengeluarkan benih untuk cendawan Perut Lembu. Thanks juga kerana menghadiahkan saya 2 beg benih cendawan perut lembu untuk di cuba.



Kami turut berkongsi pandangan mengenai usaha pihak tertentu yang seolah-olah ingin 'membunuh' perusahaan kecil cendawan melalui persaingan harga melampau. Cara promosinya pun agak 'kurang ajar' tanpa mempeduli perasaan orang lain langsung. Namun menurut en Nabil, tiada apa yang perlu di bimbangkan kerana menurut sumber2 yang boleh dipercayai, promosi yang dilakukan oleh pihak tersebut sekadar indah khabar dari rupa. Kami juga berkongsi pandangan supaya mereka perlu mencontohi CNC atau VITA yang tidak menganggu usahawan2 kecil melalui persaingan harga secara direct. Inilah bezanya orang yang ada etika dan tiada etika..

Sekian,

Lanchini

No comments: