Tuesday, November 23, 2010

Projek Pisang Berangan

Salam buat pembaca,

Pernah makan pisang berangan? Ini salah satu jenis pisang favourite saya selain pisang mas. Isinya lembut dan enak dan sesuai sekali makan macam tu je. Dari segi khasiat pun, pisang mengandungi tenaga (kcal) yang tinggi. Sebab tu selalu nampak dalam tv pemain tenis makan pisang waktu 'brake'.

Baru-baru ni ayah dapat projek baru, tanam 3,000 anak pisang berangan di kawasan tanam semula kelapa sawit. Kebetulan, kawasan projek pisang ni dekat aje dengan bangsal no.1 dan 2 kami. Jadi mudahla nak store barang2 dan tool menanam pasang ni.

Projek ni adalah insentif felda untuk membantu peneroka mendapatkan pendapatan alternatif sementara menunggu anak-anak sawit keluarkan hasil. Biasanya anak sawit mula keluarkan hasil selepas 3 tahun. Dalam tempoh ini, peneroka boleh mengusahakan projek tanaman pisang berangan menggunakan ruang antara baris-baris anak sawit. Seperti biasa, felda sediakan semua peralatan asas termasuk bekalkan anak pisang dan juga baja. Peserta projek ni cuma perlu tanam anak-anak pisang di batas yang siap di bajak dengan jarak kira-kira 6 kaki. Kemudian anak pisang ni perlu dijaga hinggala keluarkan hasil. Pihak felda akan membeli hasil daripada peserta pada satu harga yang telah ditetapkan. Jadi, semakin tinggi hasil, makin banyakla pendapatan peserta tu nanti. Peserta tak perlu lagi fikirkan masalah pasaran.

Waktu cuti AidilAdha haritu, dapatla kami adik beradik membantu ayah menanam anak-anak pisang. Jumlah 3,000 pokok bukanla jumlah yang kecil. Dalam sehari, dengan 3,4 orang manpower, cuma 2,3 ratus anak pokok sahaja mampu di tanam. Itupun bergantung juga kepada keadaan cuaca...

Selama ni setahu saya kalau nak tanam pisang, kena guna anak pokok sebagai benihnya. Anak pokok ni dicantas bahagian atas supaya tinggal perdu dan batangnya sahaja. Anak pokok cuma boleh diperolehi daripada sekitar kawasan pokok pisang. Maknanya, kalau takde pokok pisang, maka tiadala benih pisang.

Tapi projek pisang berangan ni gunakan teknik klon untuk hasilkan anak benih. Jangan tanya saya macam mana teknik klon ni, tapi inilah rupanya anak pokok pisang klon dalam polibeg ;




Pokok pisang juga mempunyai penyakitnya yang tersendiri. Menurut ayah, penyakit paling biasa ialah bintik daun dan serangan ulat daun. Sebab tu amat penting untuk sentiasa mencantas daun-daun yang tua untuk kawal penyakit ni. Selain tu, setiap tandan buah yang keluar hendaklah dibungkus segera untuk elak serangan serangga. Mm, saya agak tertanya-tanya adakah pisang mempunyai penyakit setanding dengan penanaman cendawan.

Sekian,

Lanchini.







4 comments:

Car Loan Calculator said...

nice blog

buat duit said...

pisang berangan pun mahal skg..lagipun kalau tak silap..pokok pisang berangan ni tahan lasak sikit..

Hexagon Green Biotech Sdn Bhd said...

saya drpd hexagon green biotech,kami juga mempunyai ladang pisang dan membekalkan anak pokok pisang berangan secara komersil guna kaedah tisu kultur..tinggi 2ft dgn 3-4 bilangan daun..jika berminat, hubungi sy di 0193727419 @ email ke muhaimin_biotech@yahoo.com

IBU PUSPITA said...

Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,jangan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohan dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI












Saya ingin berbagi cerita kepada anda bahwa saya ini IBU PUSPITA seorang TKI dari malaysia dan secara tidak sengaja saya buka internet dan saya melihat komentar ibu hayati yg dari honkong tentan MBAH KABOIREN yg telah membantu dia menjadi sukses dan akhirnya juga saya mencoba menghubungi beliau dan alhamdulillah beliau mau membantu saya untuk memberikan nomor toto 6D dan alhamdulillah itu betul-betul terbukti tembus,kini saya sangat berterimakasih banyak kepada MBAH KABOIRENG dan jika anda ingin seperti saya silahkan hubungi MBAH KABOIRENG di 085-260-482-111,saya juga tidak lupa mengucap syukur kepada ALLAH karna melalui MBAH KABOIRENG saya juga sudah bisa sesukses ini dan jangan mudah percaya kepada MBAH yg lain selain MBAH KABOIRENG karna saya juga pernah mengalami yg namanya dibohongin sama para normal yg lain,ini bukan rekayasa dari saya melainkan ini kisah nyata dari seorang TKI,janan ada percaya klau ada yg memakai pesan ini klau bukan atas nama saya krna itu cuma bohon dan ini resmi saya yg menulis.Untuk yg punya rum erimakasih atas tumpangannya. KLIK _ GHOB _ 2D 3D _ 4D _ 6D _ DISINI