Banner Ebook 468X60

Friday, September 19, 2008

Projek Sampingan

Minggu lalu saya pulang ke Chini untuk berbuka puasa bersama keluarga di kampung. Saya pulang sekejap je, sempatla untuk sekali bersahur dan sekali berbuka dengan mak ayah di kampung.

Saya ambil kesempatan untuk tinjau2 keadaan sekeliling bangsal. Biasanya sy akan terus je kedalam bangsal untuk check keadaan bungkah dan buat mana yang patut.

Saya terpandang beberapa polibeg berisi dengan pokok lada. Saya pernah berkongsi cerita tentang penanaman lada gunakan habuk kayu dari bungkah yang dah tua. Kalau tak silap dalam post bulan 6 yang lalu. Tapi pokok lada ni bukan dari batch tersebut. Ini batch yang ke-2. Batch pertama telah pun selamat dituai 'hasilnya' oleh kambing2 yang terlepas dari kandang tuannya.


Alhamdulillah, pokok lada yang dibaja hanya dengan bungkah tua ni tumbuh dengan segar. Dan ada yang dah keluarkan hasil awal dari jangkaan. Daunnya hijau pekat dan setakat ni tiada masalah daun berkedut yang sering menyerang pokok lada.
Harap2 pokok lada ni akan terus segar walau selepas pindah ke tanah nanti. Jumlah pokok lada tak banyak pun, tak sampai 10 pokok. Tapi moga hasilnya nanti boleh bantu tambah pendapatan kami..


Sekian,

Lanchini

No comments: