Thursday, September 11, 2008

Sepanjang Ramadhan

Sempena bulan yang mulia ni, Chini Agro merendahkan kadar pengeluaran bungkah 1/3 daripada biasa. Dulu setiap minggu dalam 2000 bungkah, tp sekarang dalam 600 bungkah je. Dari segi membuat bungkah tu takde masalah sangat. Masih ada team Chini Agro yang sanggup membuat bungkah. Tapi yang tak laratnya ialah proses nak angkut ke bangsal di ladang. Kalau bukan bulan puasa, sekali angkut 2000 bungkah tu kira biasala. Tapi bulan puasa ni, lepas angkut 600 bungkah pun dah pucat muka, hehe..

Dari segi pasaran, permintaan sepanjang bulan Ramadhan meningkat dari biasa. Silapnya kami sendiri yang tak prepare bungkah matang yang lebih banyak. Puncanya kerana 'terjual' bungkah yang dikhususkan untuk bulan ramadhan. Jadi hasil pun ciput je dan tak boleh penuhi permintaan ramai pelanggan. Selalu sangat miscalculation la..

Bercakap pasal pasaran ni, baru2 ni ada memberi dari Jengka melaporkan harga cendawan di satu daerah dekat2 situ mencecah RM15 sekilo! Dia sendiri pun sedang mencari bekalan untuk di hantar ke sana. Tu dah 2 kali ganda dari harga pasaran di Seremban. Untungla pengusaha cendawan dekat2 situ ye..


Sekian,

Lanchini

1 comment:

Malimas Healthcare said...

Salam and apa khabar,

Jika saudara/saudari ingin mempelajari lebih berkenaan penanaman cendawan, saya wakil bagi pihak, ingin menjemput utk menghadiri Kurus Tanaman Cendawan anjuran Prof. Madya Bioteknologi dari UPM. Sila lawat web berikut utk maklumat lanjut : http://malimas.com/blog

Terima kasih.