Wednesday, May 20, 2009

Lawat Bangsal peserta kursus Chini Agro.

Salam buat pembaca,

Waktu pulang ke kampung baru-baru ni, saya berkesempatan untuk melawat bangsal salah seorang bekas peserta kursus cendawan Chini Agro. Nama peserta ni Rizal dan dia sekampung dengan saya. Kalau tak silap, Rizal ialah peserta kursus pada hujung bulan 12 yang lalu.

Selepas memperolehi hasil daripada bungkah percubaan yang diperolehi waktu kursus tu, Rizal joint venture dengan membernya untuk membina sebuah bangsal berhampiran dengan bekas padang bola Felda Chini Timur 3. Proses membuat bungkah dibuat di rumahnya. Selepas suntik benih, dia akan angkut bungkah2 ni ke bangsal beliau. Konsep yang sama dengan kitorang, hehe.. Rizal terpaksa buat macam ni kerana tempat bangsal beliau tu agak jauh dari rumah dan ada masalah security.. Kat felda saya ni, masalah kecurian sering berlaku terutama dekat2 dengan musim perayaan. Motor cabuk ayah pun pernah di curi orang, 2 kali pulak tu..

Berbalik dengan bangsal rizal, ini antara gambar2 yang sempat saya rakamkan. Bangsal pertama ni saiznya lebih kurang 20 X 20 kaki dan boleh muatkan sekitar 5 - 6 ribu bungkah. Binaanya sempoi je, tapi saya tertarik dengan beberapa idea kreatif rizal. Contohnya ialah penggunaan kekotak pada siling utk rendahkan suhu serta guna paip pvc sebagai asas tiang rak.





Bungkah2 yang Rizal buat pun nampak cantik dengan kadar kerosakan yang minimum. Bungkah pertama dijangkakan akan keluar hasil pada awal jun nanti. Cuma nasihat saya agar rizal tak menyusun bungkah terlalu tinggi kerana ianya mudah jatuh sewaktu mengeluarkan hasil nanti. Bagi saya, susunan paling ngam ialah 5 tingkat sahaja.




Nampaknya rizal dah ready untuk perkembangkan bisnesnya. Tapak untuk bangsal ke-2 pun dah ready di sebelah bangsal pertama tu.



Rizal ni seorang anak muda yang rajin dan bersemangat. Dia sering datang ke rumah serta lawat bangsal kami untuk berbincang pelbagai perkara berkaitan cendawan. Harapan saya ialah moga projek Rizal bertambah maju dan kami bole bekerjasama untuk mengeluarkan cendawan segar bagi pasaran setempat dan sekitar Chini. Terdapat permintaan untuk cendawan segar bagi pasaran Kuantan yang kami sendiri tak dapat penuhi sekarang dan harapnya Rizal dapat membantu kami nanti....

Sekian.




> Dapatkan Panduan Projek Cendawan sekarang juga! <


No comments: