Banner Ebook 468X60

Wednesday, June 3, 2009

Minggu Cendawan di Taman Pertanian Malaysia

Salam buat semua,

Pada Ahad, 31 hb lepas saya dan keluarga telah pergi ke Taman Pertanian Malaysia di Shah Alam bersempena dengan Minggu Industri Cendawan yang di adakan di situ. Saya memang suka ke majlis sebegini untuk mendapatkan ilmu berguna mengenai cendawan. Waktu yang sama boleh juga membawa anak-anak bersiar-siar ke tempat2 menarik yang belum pernah di lawati.

Perjalanan ke Taman Pertanian ni cukup mencabar buat saya. Saya cuba berpandukan google map untuk mencari lokasi Taman Pertanian ni. Saya memang lemah sikit drive kawasan bandar terutamanya kawasan padat penduduk macam Shah Alam. Ini first time drive sendiri ke sini. Papan tanda pun satu masalah jugak kerana sekejap tulis Taman Botani, sekejap Taman Pertanian dan kadang2 Taman Bukit Cahaya. Kami terpaksa berhenti 2,3 kali bertanyakan arah. Dan 2,3 kali juga terpaksa u-turn kerana terlajak. Yang paling tak syok ialah berlaku kemalangan kecil di salah satu bulatan ( bulatan Kayangan kalu tak silap ) mengakibatkan kereta kesayangan saya mengalami calar sedikit - Calar di hati lebih dalam sebenarnya. Tapi Alhamdulillah, yang penting keluarga semuanya selamat.


Akhirnya sampai juga ke Taman Pertanian Malaysia tu. Selepas makan tengah hari, saya dan keluarga menaiki bas taman untuk ke tapak lokasi Minggu Cendawan tu. Di situ, saya bertemu dengan seorang rakan yang sama2 belajar di Jepun dahulu. Dia pun kini sedang usahakan cendawan selain produk vermikompos yang turut dijalankannya. Tak sangka, cendawan menemukan kami semula.

Di dewan pameran, saya dapat berjumpa dengan En Akmal ( cendawan blues ), En Tan ( cuka kayu ) dan Pn Tan ( Lifelite ) yang mempunyai gerai masing2 disitu. Inilah kali pertama bertemu dengan mereka walau pernah berhubung melalui phone atau internet. Banyak informasi yang saya perolehi terutama dari Pn Tan yang sedang mempromosikan produk Lifelite. Produk ni asalnya dari Jepun dan banyak gambar yang di bawa oleh Pn Tan menunjukkan bagaimana kesannya mampu menambahkan hasil cendawan.




Salah satu matlamat saya mengunjungi Minggu Cendawan ni ialah untuk dapatkan idea mengenai produk hiliran daripada cendawan tiram. Antara yang menarik perhatian saya ialah SOS cili perisa cendawan dan juga jeli cendawan. Bagi saya idea jeli cendawan sangat menarik kerana keunikannya. Inilah kali pertama menikmatinya. Rasanya pun sedap dan setanding dengan jeli kelapa yang memang dah dikenali ramai tu. Untuk sesiapa yang nak tahu bagaimana membuatnya, kenalah berhubung dengan En Akmal sendiri. Oh ye, saya turut membeli air cendawan tiram. Memang sodap!





Itu aje sedikit kisah mengenai Minggu Cendawan, jumpa lagi




Dapatkan Ebook Panduan Cendawan sekarang juga!

1 comment:

GEM Community said...

Global Excellent Marketing Sdn.Bhd (GEM), Perunding Industri Sarang Burung Layang-layang (walet/walit), Pakar Rekabentuk Rumah Burung Layang-layang (Walet/walit.- Swiftlet Farming, Swiftlet Consultant.
http://gemsb.blogspot.com
http://goldenswiftlet.blogspot.com

KURSUS Perusahaan Sarang Burung Walet Emas:-
http://kursusgem.blogspot.com

DIREKTORI / FORUM Perniagaan, Pertanian & Industri Asas Tani Malaysia:-
http://gem.socialgo.com