Tuesday, September 29, 2009

Hari Raya dan Jalan Raya

Salam Syawal buat semua,

Hari raya Aidilfitri tahun ni memang meriah buat kami sekeluarga. Masakan tidak, semua anak-anak dan cucu2 ayah dapat berhimpun beramai-ramai meraikan ailfitri kali ni. Kalau di campur anak, menantu dan cucu-cucu, hampir 40 orang ahli keluarga berhimpun pada hari raya pertama tu..

Cuma satu je yang tak syok. Sehari sebelum raya, lembu ayah yang sepatutnya di sembelih telah dicuri orang. Penat2 je ayah menangkap dan mengikat lembu tu, tup-tup di sebat orang. Pencuri tu cuma tinggalkan tali dan bekas tayar lori diorang je... Lembu tu bukan rezeki ayah kali ni. Ni kali-2 lembu ayah di curi orang. Kali pertama lagi malang sebab 4 ekor lembu yang hilang.

Raya ke-2 saya bertolak ke kampung isteri di Ajil, Terengganu. Saya gunakan jalan raya Jabor-Jerangau. Bilangan kereta di jalan raya memang banyak sekali sebab ramai orang yang travel untuk berhari-raya. Kalau di banding dengan tahun lepas, saya tak nampak pun polis yang berkawal atau menjalankan operasi di sepanjang jalan. Dan memang 'dasar' orang kita, bila takde polis, papan tanda had laju 80km/j cuma tinggal papan tanda. Lebih ramai pemandu yang tidak patuhi had laju tu berbanding mereka yang patuh. Pada pendapat peribadi saya, kegagalan ops sikap ke XX ni berpunca daripada kurangnya kawalan oleh pihak polis berbanding ops sikap ke-17 yang dijalankan pada Aidilfitri tahun lepas. Tahun lepas kita boleh nampak banyak pos-pos kawalan di dirikan di sepanjang jalan-raya. Walaupun Polis di situ baca suratkhabar je, tapi ia cukup menginsafkan pemandu hatta untuk 10 atau 20 minit. Hal ni tak berlaku pada tahun ni. Realitinya pemandu di Malaysia masih perlukan kehadiran anggota polis untuk buatkan mereka menjadi berdisiplin ketika memandu.

Dalam tempoh 5 hari cuti raya ni, saya menyaksikan 5,6 eksiden di mana 2 daripadanya agak serius dan mungkin melibatkan kehilangan nyawa. Lagi sedih jika yang jadi mangsa tu tidak bersalah apa-apa cuma jadi mangsa keadaan akibat kelalaian pihak lain. Dah la berlaku di waktu kemeriahan raya. Camanala family mereka tu ketika mendapat berita kemalangan ye..

Coretan kali ni saya tulis selepas membaca akhbar mengenai Ops Sikap ke-20 yang mencatatkan kematian hingga 261 orang.. Sekadar pandangan 20 sen saya.

Itu je, jumpa lagi.

Lanchini




No comments: