Banner Ebook 468X60

Wednesday, December 23, 2009

Cendawan dan Kerja Kerajaan

Salam buat pembaca,


Selepas saya menulis post lepas, ada kawan-kawan bertanya adakah saya bertukar kerja di Kuantan? Jawapan saya tidak, saya tidak akan bekerja di mana-mana sekurang-kurangnya untuk tempoh 2,3 bulan. InsyaAllah saya akan fokuskan kepada projek cendawan Chini Agro dalam tempoh ini. Selepas tempoh tu, mungkin saya akan mencari kerja lain juga, tapi itu bergantung kepada keadaan semasa waktu tu.

Selepas 8 tahun makan gaji, selepas ni kena berdikari pulak. Tentu suasana dan cabarannya jauh berbeza. Kalu dulu pukul 8 masuk kerja dan pukul 6 baru balik kerja. Proses ni berulang-ulang 5 hari seminggu. Kalau dah 8 tahun, berapa ribu kali agaknya saya pergi balik kerja kan?

Kerja sendiri pulak kita boleh pergi dan balik kerja sesuka hati kita. Nak pergi kemana-mana pun senang, tak perlu ambil cuti tahunan atau tunggu bila ada cuti panjang. TETAPI, income bergantung kepada usaha sendiri. Kalau rajin dan kuat berusaha, InsyaAllah rezeki pun bertambah. Benda ni cakap senang, tetapi nak realisasikan tu sesuatu yang sangat-sangat mencabar. Hanya orang yang memang kerja sendiri sahaja yang faham keadaan sebenarnya..

Balik ke kisah cendawan, haritu saya berpeluang untuk membuat delivery cendawan ke Pasar Tani Kuantan. Pelanggan saya ni seorang penjual cendawan goreng termasuk cendawan segar sekali. Saya kenalinya sebagai Kak Ma aje. Waktu saya hantar tu, sudah ramai pelanggan menantikan cendawan goreng Kak Ma yang memang dah top kat sini. Oleh kerana tak menang tangan, saya yang tercegat ( tunggu payment sebenarnya, hehe ) pun disuruh Kak Ma untuk menolong mencucuk cendawan goreng dengan lidi tu.





Menurut Kak Ma, dia dah 4 tahun berniaga cendawan goreng. Sebelum ni, Kak Ma turut menjual sup cendawan. Ramuan utama sup tu ialah cendawan telinga kera dan cendawan butang. Tapi sekarang tak buat lagi kerana susah nak dapat bekalan 2 jenis cendawan tu. Dia rasa seronok berniaga cendawan goreng sebab sering dapat sambutan walau di mana dia berniaga. Ada kalanya Kak Ma mampu menjual hingga 40 kg cendawan goreng sepagi aje. Kini 2 orang anak lelaki dia mula berjinak-jinak dengan bisnes cendawan goreng ni.

Harapan saya moga bisnes Kak Ma dan peniaga cendawan goreng lain akan semakin maju hendaknya. Rezeki mereka adalah rezeki kita sebagai pengusaha cendawan juga.

Kerja Kerajaan

Khas buat mereka yang ingin sangat bekerja di sektor awam, kawan saya iaitu saudara Jamal telah melancarkan pakej ebook yang bertajuk 'Rahsia Lulus Kerja Kerajaan' ;


Sejak gomen naik gaji 2 tahun lepas, ramai orang berpusu-pusu untuk memohon jadi penjawat awam ni. Salah satu sebab ramai orang memilih sektor awam kerana ianya ada jaminan, jadi mereka rasa lebih 'selamat' berbanding dengan kerja swasta. Saya dah lebih 8 tahun kerja swasta ni, memang kadang2 rasa berdebar-debar time ekonomi tak bagus terutama bila management cakap ada kerugian..

Berita baik untuk mereka yang beli ebook ni melalui link affiliate saya ( iaitu link dalam blog ni ), saya akan berikan mereka ebook 'Panduan Cendawan Tiram' saya secara percuma sahaja, free of charge.. Promosi hujung tahun : ) . Caranya ialah dengan emailkan saya (zamlan77@gmail.com )butiran pembayaran sebagai bukti transaksi.


Itu sahaja kali untuk kali ni, jumpa lagi.

Sekian,

Lanchini

No comments: