Banner Ebook 468X60

Monday, June 22, 2009

Kursus Penyakit Cendawan

Salam buat pembaca,


Seperti yang saya maklumkan dalam post terdahulu, satu kursus khas mengenai masalah penyakit cendawan telah di adakan di Taman Pertanian Malaysia, Shah Alam pada Ahad 21 hb yang lepas. Dan dengan izinNya, saya turut berkesempatan join sekali kursus kali ni.. Ini kali ke-2 saya datang ke Taman Pertanian ni dan buat 2 kali berturut-turut, saya tersesat lagi, hehe..

Penceramah jemputan kursus ini ialah Pn Normah Ibrahim, seorang pakar cendawan dari Jabatan Pertanian Putra Jaya. Beliau memang seorang yang di kenali ramai pengusaha cendawan kerana ilmunya yang tinggi serta pengalaman yang cukup lama dalam bidang ni.

Bilangan peserta pula lebih kurang 20 orang. Ada yang telah lama mengusahakan projek, ada yang newbie dan ada juga yang baru merancang untuk memulakan projek cendawan. Dalam ramai-ramai tu, saya berkenalan dengan Haji Jusoh yang rupa-rupanya orang Pekan jugak. Tuan haji ni dah setahun lebih mengusahakan projek cendawan tapi dalam skala yang kecil aje. Projek perintis beliau bertempat di Peramu, Pekan. Beliau merancang untuk menambah kapasiti tak lama lagi..

Dalam sesi pertama kursus ( saya ter`miss` sebenarnya ), setiap peserta diminta untuk menceritakan serba sedikit latar belakang projek. Pn Normah turut meminta mereka menceritakan apakah masalah utama yang di hadapi. Secara amnya, penyakit kulat hijau dan masalah serangga termasuk hama menjadi tema yang paling glamer...

Dalam sesi ke-dua barulah Pn Normah memberi ceramah khas mengenai penyakit cendawan. Ia di mulakan dengan penekanan terhadap Good Hygiene Practice - Amalan Kebersihan Baik dalam pengurusan projek cendawan. Setiap pengusaha harus mempunyai susun atur projek serta jadual kerja yang boleh meminimumkan masalah penyakit. Kemudian Pn normah menerangkan secara lebih detail setiap jenis penyakit yang biasa menyerang pengusaha cendawan. Dari kursus ni barulah saya tahu kulat hijau juga dikenali sebagai ` Mushroom Killer ` kerana berpotensi memusnahkan sesebuah projek cendawan jika tidak di kawal. Topik yang menarik saya lagi ialah mengenai serangan serangga yang dikenali SpringTail dan juga hamama. Springtail ni berkaki 3 pasang manakala hamama dengan 4 pasang kaki. Corak serangan dimana adalah hampir sama di mana maisilium akan hilang sikit demi sedikit bermula dari atas.

Cuma satu yang agak mengejutkan saya. Puan Normah tidak bersetuju dengan pendapat yang mengatakan hamama berasal dari masalah benih. Ini kerana pada pendapat beliau, telur2 hama dan juga ibunya akan musnah walaupun pada suhu 100 darjah. Hamama ni datang bersama dengan binatang atau bawaan manusia sendiri katanya.. Apa pendapat kawan2 mengenai perkara ini? Jika anda menggunakan set tutup 4 dan masih terkena hama, mungkin ada yang tak setuju kan... Saya tak sempat timbulkan perkara ni memandangkan saya sendiri terpaksa pulang lebih awal.


Itulah sedikit kisah yang boleh dikongsikan bersama.


Sekian.


Lanchini.


No comments: