Banner Ebook 468X60

Tuesday, August 4, 2009

Kursus dan Tapak baru.

Kursus Cendawan Chini Agro.

Setelah tertangguh 2 minggu, akhirnya dapat juga saya mengadakan kursus cendawan seperti di janjikan kepada peserta. Saya minta maaf bebanyak kepada mereka kerana ada yang terpaksa batalkan cuti kerja dan memohon cuti baru atas penangguhan ini. Daripada 6 peserta mendaftar, 4 orang telah hadir kursus kali ini.

Seperti kursus sebelum ni, sessi teori dan praktikal di adakan di pondok rehat bangsal cendawan kami. Saya rasa cara ni lebih praktikal kerana setiap apa yang di ajar dapat terus ditunjukkan terus di bangsal cendawan. Para peserta nampak lebih mudah untuk faham dan mereka lebih yakin. Seboleh-bolehnya saya ingin mereka memahami apakah rasional setiap tindakan atau teknik yang diperkatakan agar mereka faham sedalam-dalamnya. Dari feedback mereka yang bersungguh-sungguh bertanyakan itu ini, saya pasti mereka berpontensi untuk jadi usahawan cendawan berjaya.







Selepas ni tiada lagi kursus cendawan akan di adakan dalam waktu terdekat. Sempena Ramadhan yang bakal menjelma, saya ingin berehat dan tumpukan kepada projek sedia ada sahaja. Kursus akan hanya di adakan semula selepas Hari Raya nanti. Harap maklum.

Tapak Baru

Kami kini dalam proses mengembangkan projek ke fasa-3. InsyaAllah, jika semua urusan berjalan lancar, 2 bangsal baru akan dibina di sebuah tapak kosong milik felda berhampiran dengan perumahan kami.



Buat masa ni, kerja pembersihan tapak baru aje bermula seperti ditunjukkan gambar di atas. Tapak ini di kongsi dengan seorang lagi pengusaha yang ingin menjalankan projek kolam ikannya.

Target saya ialah untuk membina perusahaan cendawan yang mampu keluarkan pengeluaran cendawan segar 50kg sehari secara tetap dan berterusan. Untuk itu saya perlu tambahkan lagi bilangan bangsal serta upgrade peralatan sokongan seperti steamer, bakul dan banyak lagi. Selain usaha, modal pun penting jugak. Jadi saya telah buat permohonan bantuan modal melalui AgroBank cawangan Pekan. 2 bulan telah berlalu, masih belum dapat lagi kata putusnya.. Bila saya telefon minggu lepas, pegawainya menerangkan mereka kini sibuk dengan permohonan pinjaman peribadi oleh kakitangan kerajaan. Aduhai, lomah den mendengarnya...


Sekian,

Lanchini

No comments: