Banner Ebook 468X60

Monday, October 12, 2009

Eksperimen Tikus

Salam buat pembaca,

Baru-baru ni saya ada buat sedikit eksperimen untuk mencari umpan paling sesuai untuk masalah tikus yang sering melanda bangsal kami. Tikus ni selalu menyerang bangsal no.2 yang kami gunakan untuk tempatkan bungkah-bungkah baru disuntik. Perangkap jenis jaring besi dan getah melekat dah tak menunjukkan kesan.

Saya ubah taktik dengan gunakan perangkap jenis besi spring ( tak tau nama sebenar ).

Saya gunakan penutup rehat yang diterbalikkan untuk menjadi bekas umpan. 5 jenis umpan telah digunakan dalam eksperimen ni iaitu benih cendawan, jagung rebus, ikan kering, snek kit-kat dan juga isi kelapa yang dibakar.


Dalam tempoh beberapa minggu ni, sebanyak 4 ekor setengah tikus telah berjaya diperangkap. Setengah tu sebenarnya bahagian ekor aje yang tertinggal pada perangkap. Badannya telah lari entah kemana.. Apa nasib tikus tu sekarang wallahuallam. Tapi saya pasti ia tak akan datang lagi buat kacau di bangsal kami.. Gambar atas ialah 'hasil' pada syawal ke 3 aritu.

Kesemua tikus telah memilih perangkap yang gunakan benih cendawan. Saya jangkakan snek kit kat akan jadi pilihan. Nampaknya jangkaan saya silap. Tikus lebih suka benih cendawan yang tidak dihancurkan sangat. Biarkan ia dalam ketulan besar. Mungkin cara ni lebih meninggalkan bau berbanding jika dihancurkan.

Jika anda mempunyai masalah yang sama, cubala umpan ni.

Itu aje, sekian.

Lanchini

No comments: