Thursday, January 10, 2008

CHINI AGRO GENAP SETAHUN!

Dalam sedar tak sedar, dah setahun rupanya kami memulakan projek cendawan. Pelbagai pengalaman suka dan duka kami telah tempuhi. Pelbagai cabaran datang dan pergi. Alhamdulillah, Chini Agro masih lagi bertahan hingga ke hari ini.

Bermula dengan bangsal tepi rumah, kini kami dah ada 2 bangsal. Bangsal pertama tu saya bercadang untuk jadikannya stor dan juga tempat bagging sebab kedudukannya lebih dekat dengan tempat simpanan habuk. Sekarang ni tempat bagging gunakan bahagian beranda dapur rumah. Tu tempat favourite mak dan ayah saya lepak-lepak waktu tengahari. Kalau boleh, biarla diorang boleh teruskan berehat kat situ tanpa diganggu dengan proses begging...

Inilah keadaan dalam bangsal pertama kami. Ianya dalam proses di jadikan stor. Rak-rak dalamnya dah ditanggal, cuma tinggal sikit aje kat bahagian tepi tu. Bukan apa, bila ada orang datang nak nengok, boleh la kami tunjukkan bungkah yang sikit tu. Nak pergi ke ladang agak jauh, tapi kami tetap bawakan ke sana jika ada yang ingin tahu lebih lanjut.

Sebagai ganti kepada rak pertama ni, kami bercadang untuk bina satu lagi bangsal di ladang. Memandangkan bajet kami tak besar, saiznya pun tak besar jugak, dalam 20X30 kaki sahaja. Saiz ni kecil sikit dari bangsal ke-2. Kedudukannya pula pada bahagian depan tapak bangsal sekarang. Di situ tanahnya dah dirata, so jimat sikit kos sebab tak perlu upah orang untuk ratakannya.. Designnya pun saya akan ubah sikit supaya mesra 'bajet', hehe.. Inilah tapak bangsal ke-3 tu nanti..


Minggu lepas kami ada menerima lawatan seorang pegawai felda wilayah. Beliau melawat tapak projek kami ditemani oleh pegawai felda dari pejabat Chini Timur 3. Menurut ayah, pegawai felda tu hairan bagaimana beliau tidak mengetahui tentang projek kami walau sudah setahun beroperasi? Mm, bukan untuk menyalahkan sesiapa, tapi ini jelas menunjukkan projek kami tidak mendapat perhatian daripada pegawai setempat. Seingat saya, memang tiada seorang pun pegawai felda setempat yang melawat bangsal kami semenjak kami beroperasi di bangsal baru. Atau mungkin kami sendiri yang kurang membuat hebahan tentang projek kami? Entahla..

Pegawai tu turut menyarankan kami untuk mendapatkan bantuan pinjaman felda supaya projek dapat dikembangkan lagi. Sebenarnya saya pernah memohon bantuan yang dipanggil Skim Insentif Usahawan Felda kira-kira 10 bulan lalu, namun hingga kini tiada berita walau pun telah follow-up beberapa kali. Akhirnya saya terpaksa membuat pinjaman peribadi dengan Bank Rakyat. Namun saya tetap berterima kasih kepada pegawai felda dari pejabat Wilayah Pekan tersebut atas nasihat dan saranan beliau. InsyaAllah, saya akan mencuba untuk memohon pinjaman tersebut sekali lagi.

Itu sahaja perkembangan kami yang terbaru. Banyak lagi yang ingin saya tulis, tapi cukuplah setakat ini sahaja buat kali ni.


Lanchini


No comments: