Banner Ebook 468X60

Sunday, January 6, 2008

Jalan-jalan cari ilmu

Salam buat pembaca,

Saya berkesempatan untuk mengunjungi ladang cendawan Mentah Resources yang terletak di Kundur, Negeri Sembilan pada Ahad lepas. Turut bersama-sama dalam lawatan ilmu kali ini ialah en Yacob, iaitu peserta kursus praktikal kami yang lalu. Terima kasih tak terhingga buat En Rasul yang sanggup menunggu kami di stor beliau dan kemudiannya membawa kami ke ladangnya.

En Yacob kini dalam proses untuk memulakan projek beliau di Kemaman. Jadi adalah penting untuk beliau meninjau sumber-sumber bahan mentah di samping menambahkan pengetahuan beliau dengan melihat bagaimana pengusaha lain menjalankan projek mereka. Untuk saya sendiri pun, bertemu dan berbincang dengan pengusaha yang telah 'established' dapat memberi pelbagai input berguna kepada syarikat kami.

Alhamdulillah, setakat ni saya dapati kebanyakan pengusaha lama tidak kedekut ilmu. Mereka bersedia untuk berkongsi pengetahuan dan pengalaman mereka dengan hati terbuka. En Yacob sendiri turut mengakuinya.

Berikut adalah beberapa idea menarik yang saya dapat sepanjang lawatan ke ladang Kundur;
  1. Semasa bancuh, kapur dilarutkan di dalam air terlebih dahulu agar mudah bercampur.
  2. Sistem suntik benihnya amat praktikal untuk mengurangkan beban mengangkat sambil mengekalkan kebersihan bilik suntik.
  3. Penggunaan rak buluh yang meluas.
  4. Proses begging menggunakan mesin
Ni sebahagian gambar yang saya sempat ambil di sana..



Dalam perjalanan pulang, kami sempat singgah ke RASE Mushroom, sebuah lagi pengeluar cendawan utama di Negeri Sembilan. Dah agak lama saya tidak ke sana. Mereka kini menggunakan rumah kukus yang lebih besar yang boleh memuatkan hingga 2000 bungkah! Bosar tu. Selain tu, atas kerjasama jabatan pertanian, mereka juga kini mempunya mesin pembancuh yang besar seperti gambar di bawah.

Sessi perbincangan berjalan hingga satu jam setengah. Banyak soalan yang en Yacob utarakan. Beliau agak bimbang memandangkan bekalan habuk kayu getah agak sukar di sana. Ada yang mencadangkan penggunaan habuk kayu lain sebagai, namun hingga kini belum ada pihak yang pernah mencubanya. Mungkin kami terpaksa merujuk kepada pakar kita, Puan Normah Ibrahim.. Jika anda telah mencuba habuk kayu selain getah, boleh juga berkongsi pengalaman anda dengan kami..

Sekian

Lanchini

No comments: