Sunday, January 27, 2008

MACAM-MACAM ADA

Kursus intensif cendawan ke-3

Alhamdulillah, dengan izinNya kursus ke-3 anjuran Chini Agro selamat diadakan dengan jayanya. Seramai 7 peserta telah mendaftar, tapi hanya 3 sahaja yang dapat hadir. Terima kasih kepada En Azam dari Kuantan, En Azmi dari Cheneh Terengganu dan En Saiyed dari Chini kerana memilih kami untuk menimba ilmu mengenai cendawan.

Kursus kali ni cuma sehari. Walaupun begitu, isi kandungannya lebih kurang sama dengan kursus 2 hari cuma ianya lebih padat dan tempoh praktikal untuk setiap proses tu kurang sedikit. Namun peserta kali ni agak bertuah sebab mereka cuma bertiga. Jadi mereka mempunyai lebih banyak ruang untuk melakukan banyak perkara. Saya juga mempunyai banyak peluang untuk mengenali mereka dengan lebih baik lagi.

Saya dapati semakin ramai golongan belia yang ingin atau telah menceburi bidang pertanian. Contohnya seperti saudara Azmi ni, selain berminat dalam bidang cendawan ni, beliau juga sedang mengusahakan projek penanaman serai seluas satu ekar. Menurutnya, projek serai tu diusahakan oleh keluarganya. Mengenai pasaran pula, tidak perlu bimbang apa-apa kerana ada syarikat yang bakal mengambil hasil mereka untuk dipasarkan. Saya rasa macam pernah dengar berita di TV mengenai projek serai wangi di Terengganu di mana hasilnya akan dieksport ke Jerman. Kalau tak silap, serai ini akan diproses sebagai bahan perapi diri. Macam-macam peluang utk menambah pendapatan sekarang ni, pelihara cacing pun boleh jadi kaya. Semuanya bergantung kepada usaha masing2..

Peserta kali juga agak bertuah kerana kebetulan hasil kali ni agak banyak. Selain berpeluang merasai pengalaman memetik, membuang akar dan membungkus, mereka juga dapat membawa pulang cendawan segar 1 pek seorang. Inilah sebahagian gambar kursus kali ni..



Saya ingin ucapkan ribuan terima kasih buat rakan-rakan yang sudi mengiklankan kursus saya. Terima kasih juga buat Mentah Resources kerana kesudian mereka untuk menaja Starter Kit yang mengandungi bahan-bahan asas untuk membuat bungkah dalam kuantiti kecil. Terima kasih daun keladi! Nanti saya nak mintak tolong lagi, hehe...




Penapis buai

Dulu saya ada buatkan satu alat penapis untuk menapis habuk kayu. Saya buat bentuknya lebih kurang sama dengan penapis pasir yang sering digunakan dalam kerja-kerja melibatkan konkrit. Kedudukannya condong sikit, lepas tu ada kaki yang menyokongnya.

Tapi bila saya pulang ke kampung kali ni, saya dapati bentuknya dah berubah! Dah jadi macam buaian. Empat-empat penjuru ada tali yang digantung dari atas.



Nak gunakannya senang aje. Letak aje habuk atas net, pastu ayunkan buai tu ke depan ke belakng. Habuk pun jatuh kebawah. Memang cepat dan praktikal berbanding kaedah lama. Tenaga pun tak banyak guna. Rupa-rupanya ayah dapat idea ni setelah melihat Astro aritu. Saya tak taula rancangan apa, tapi ada Mila AF5 bekerja kat satu perusahaan cendawan di Sepang. Dalam tu ada ditunjukkan cara mereka yang guna penapis buaian tu dan ayah tertarik dengan idea mereka tu.


Masalah penyakit


Walau dah setahun beroperasi, kami masih belum lepas dari masalah penyakit. Baru-baru kami terpaksa buang lebih dari 200 bungkah akibat masalah penyakit. Saya namakan penyakit ni penyakit 'kulat janggut' sebab ada kulat hitam yang bergantungan kat mulut bungkah, macam janggut orang. Kulat ni ni kalau diusik akan menjadi berdebu dan hinggap pula ke bungkah berdekatan.
Bila kena penyakit ni, bahagian atas iaitu bahagian berdekatan dengan mulut akan menjadi hitam sikit demi sedikit. Saya dah cuba merawatnya dengan kaedah biasa, tapi hanya 20% yang boleh diselamatkan. Jadi cara yang paling senang ialah, BUANG SAJA.

Habis 'rongak' rak cendawan kami dibuatnya.

Saya pernah jumpa masalah ni sebelum ni, tapi cuma dalam kuantiti yang kecil. Tiada langkah khas diambil, cuma saya membunuhnya dengan gunakan api dari lighter. Tapi ada juga yang terlepas dari pandangan dan merebak ke bungkah yang lain.

Masalah ni adalah penunjuk bahawa bangsal kami semakin tercemar. Kami perlu buat sesuatu agar masalah ni tak berlanjutan. Langkah segera yang kami telah ambil ialah menghadkan jumlah orang yang masuk ke bangsal serta pemakaian mask sewaktu berada di dalamnya. Selain dari tu, kami juga telah buang bungkah-bungkah lama untuk kurangkan sumber penyakit. Sayang juga sebab masih keluarkan hasil, tapi terpaksa juga buat kerana memikirkan bungkah-bungkah yang lain yang masih elok tu...

Itu sahaja coretan kali ni, jumpa lagi.

lanchini

1 comment:

zool said...

Mana nak dapat penapis tu?? Saya nak guna untuk baja cacing..
Lagi satu saya gunakan gambar tu dalam blog saya ye,..