Tuesday, July 8, 2008

Ke Johor


Minggu lepas saya terima satu sebut harga dari sebuah syarikat yang di kenali The One Mushroom. Harga yang di tawarkan agak menarik walau banyak item yang saya tidak gunakan dalam projek saya. Lokasinya pun agak jauh iaitu di Muar, jadi pada mulanya saya pendamkan aje.

Secara kebetulan ahad lepas saya pergi menghantar adik saya yang baru tamat cuti semesternya. Adik belajar di Kuithho, Batu Pahat. Saya pikir ada baiknya saya singgah sebentar di The One Mushroom untuk 'tinjau2' projek orang Johor. Saya pun contact taukenya, en Patrick Chew dan dia menyatakan kesanggupan untuk menunggu saya.Saya sampai di Pagoh, Muar dalam pukul 4 petang. En Patrick dah menunggu saya dan kami sempat minum sambil berborak dulu.

Cerita punya cerita, barula saya tahu bahawa C&C terletak tak jauh dari The One Mushroom. C&C ni memang dah glamer sebagai pengusaha cendawan terbesar kat Malaysia. Dan yang menariknya, rupanya si Patrick ni adalah anak sedara kepada tauke C&C tu!

Kami kemudiannya bergerak ke ladang The One Mushroom. Mereka mempunyai 3 buah bangsal dimana setiap satu luasanya sekitar 40 X 120 kaki. Hasilnya hariannya pula sekitar 150kg. Wow, terlalu banyak untuk dibandingkan dengan Chini Agro. Konsep binaan bangsal pun berbeza dari yang saya biasa tengok. Dindingnya boleh dibuka dan ditutup.





Menurut Patrick, dia menggunakan sistem cotract farming dengan C&C. Beliau beli bungkah dari C&C dan melakukan proses suntik benih di ladangnya. Benih yang digunakan adalah hasil keluaran The One Mushroom sendiri. Saya sempat membeli 30 beg benih untuk dicuba. Benih ni turut di tempah oleh sahabat seperjuangan iaitu en Ramlee (Kulat Enterprise).


Saya juga bertanya tentang masalah penyakit yang sering melanda dan cara atasinya. Alhamdulillah, en Patrick ni tak kedekut ilmu. Banyak tips yang saya dapat. Antaranya ialah menghancurkan benih 2,3 hari sebelum proses suntik. Benih yang baik akan memutih semula manakala benih bermasalah akan kekal hancur atau sedikit aje putihnya. Jadi jangan guna benih yang bermasalah tu. Hancurkan sekali lagi benih yang baik dan lakukan proses suntik seperti biasa. Benih bermasalah jika digunakan juga akan menyebabkan maisilium jadi putih cair. Lama-kalamaan maisilium akan hilang. Saya sendiri pernah hadapi masalah ini dan melibatkan kuantiti yang agak banyak juga.


Sekian dulu,


Lanchini


6 comments:

credit report said...

Who says NO?


credit report

lotto 649 said...

It could give you more facts.

lottery winning numbers said...

Baw, kasagad-sagad sa iya ubra blog!

pcso lotto results said...

Concentrate to the things that could give information to the people.

Anonymous said...

batch yg bermasaalah mcm ni ada tak yg sama batch dgn yg saya beli ari tu? pasal ade juga yg jd cair dan terus hilang, dlm kuantiti yg banyak juga hampir 50% - hattasan

bd fabregas said...

hebat la blog lu bro..
1st time dtg ni..