Monday, July 28, 2008

OPERASI CHINI AGRO


Sedar tak sedar, dah lebih setahun kami menggunakan bangsal yang terletak di ladang sawit. Secara lebih tepat, di bawah laluan TNB tu. Sebelum kami mengusahakan tapak tu, ia hanyalah satu kawasan yang penuh dengan lalang dan sesekali buldozer datang mengambil tanah kat situ.

Tempat operasi kami masih lagi dikekalkan kat rumah. Semua proses di lakukan di sini dari membancuh hinggalah proses suntik benih. Dari rumah kami terpaksa mengangkut bungkah2 ni ke bangsal untuk di peram. Berdasarkan kapasiti kitorang sekarang, setiap minggu kami terpaksa angkut kira-kira 2000 bungkah ke sana. Kalau ditukar dalam unit berat, ini bermakna kitorang terpaksa angkat hampir 2 tan bungkah ke sana! Berat gak tu.. Setiap hujung minggu kami akan buat kerja2 mengangkut ni dengan bantuan team chini agro yang kebetulan tak bersekolah, hehe.. Saya jugak bernasib baik kerana ada sahabat yang sudi pinjamkan pikap hijaunya setiap kali kami ingin beroperasi.



Pikap ni nampak aje cabuk, tapi still power. Sekali angkut dalam 500 bungkah. Langsung takde masalah untuk mendaki bukit curam untuk sampai ke bangsal. Saya pernah tanya sahabat saya tu berapa nak jual pikap tu? Tapi member cakap tak nak jual, kerana pikap tu penuh dengan nostalgia katanya... Buat masa sekarang, kitorang pinjam la dulu pikap sahabat ni sementara kami kumpul duit untuk beli lori sendiri.

Ada juga terpikir untuk memindahkan semua operasi ke kawasan berdekatan bangsal tu. Tapi bila pikirkan pasal keselamatan, bimbang jugak. Tempat tu jauh dari rumah orang dan tiada bekalan elektrik. Senang aje orang nak curi peralatan kami. Lagipun operasi terpaksa dilakukan waktu siang je sebab tiada lampu waktu malam. So buat masa ni, bersabarla dulu dengan cara sekarang sambil usaha untuk mantapkan bisnes. Bab kata orang Jepun, GAMBARIMAS.....


Jumpa lagi


lanchini

No comments: