Banner Ebook 468X60

Friday, August 29, 2008

PASAL BENIH

CHINI AGRO MENGUCAPKAN SELAMAT BERPUASA KEPADA SEMUA PEMBACA. SEMOGA IBADAT KITA DIBERKATINYA.


Gambar bawah ni adalah benih yang saya beli dari saudara Faisol AYNE waktu perjumpaan GCM yang lalu. Keunikan benih ni ialah ia menggunakan jagung sebagai mediumnya. Saya beli 3 beg sebagai testing. Kalau tak silap, ini adalah benih ke 6 atau ke 7 yang pernah saya cuba.

Waktu GCM, ramai pengusaha bersetuju kepentingan benih dalam perusahaan cendawan. Penyakit macam kulat hijau, hama dan maisilium mati semuanya dikaitkan dengan benih. Kalau terpakai yang bermasalah, alamatnya banyakla bungkah yang terpaksa di buang. Saya sendiri pernah mengalami kerugian lebih 1000 bungkah akibat masalah yang disebabkan oleh benih.

Bila ada peluang aje, saya pasti akan cuba benih yang baru. Dari pengalaman saya, kebanyakan benih tidak banyak berbeza dari segi hasil. Perbezaan paling ketara ialah kualitinya. Ada benih tu, dari awal sebelum guna lagi dah keluarkan penyakit. Itu ok lagi sebab kita dapat kesan dari awal dan belum melakukan suntikan benih. Yang tensionnya ialah jenis yang hanya menunjukkan penyakit selepas diperam. Contohnya macam kes hama dan maisilium pudar. Penat kita menjaga berminggu2, last-last kena buang camtu je. Lebih sakit hati kalau masalah tu menular pulak kepada bungkah2 yang lain pulak.

Dari segi bekalan pula, kami di pantai timur terpaksa mengimportnya dari negeri2 seperti Johor dan Selangor. Bila dah jauh tu, terpaksala pulak menanggung transportation cost, so harga benih pun mahal. Kalau setakat mahal pun ok la, tapi kadang2 benih yang sampai pun banyak yang rosak akibat terlalu panas. Saya pernah membeli 100 beg dari Johor, tapi yang boleh dipakai tak sampai 10 je..

Dalam GCM aritu, saya turut mencadangkan agar pengusaha benih turut dijemput sama. Saya pasti pengusaha benih boleh membantu pengusaha cendawan memahami masalah2 akibat benih ni. Dan bila kita dapat kurangkan masalah akibat benih, saya pasti pengusaha lebih bersemangat utk mengusahakan cendawan. Dan lebih ramai orang memerlukan benih. Jadi, kedua2 pihak akan dapat faedahnya.




Sekian,


Lanchini

No comments: