Banner Ebook 468X60

Sunday, July 8, 2007

Mula hadapi cabaran.

Kini kami mempunyai kira-kira 1000 beg media yang perlu dijaga. Sebenarnya saya dah mula berangan-angan tentang hasil yang bakal dituai. Jika setiap beg mengeluarkan 50 g cendawan, 1000 beg bermakna 50 kg! Setiap beg pula boleh mengeluarkan hingga 6 kali tuaian. Banyak jugak keuntungan tu...He he..

Akan tetapi, semua tu memang sekadar angan-angan jika tidak cukup ilmu. 2,3 minggu pertama, pertumbuhan maisilium memang cantik. Tapi, lama-kelamaan masalah mula timbul terutamanya jangkitan penyakit cendawan. Macam-macam jenis penyakit kami hadapi seperti kulat hijau, hitam, coklat dan entah apa-apa lagi.







Buat masa ini, saya tidak tahu cara lain untuk mengurangkan penyakit ini melainkan dengan menyembur bangsal dengan air dettol seperti yang dinasihati oleh kengkawan yang mengusahakan perusahaan ini. Apa yang membimbangkan, hampir 40 peratus beg media telah dijangkiti! Mungkin salah kami yang terlalu sayang untuk membuang beg media yang dijangkiti. Penyakit yang paling banyak ialah kehijauan.

Saya juga cuba menghubungi pihak Jabatan Pertanian Pekan untuk meminta bantuan. Saya berusaha memujuk mereka agar datang dan membuat penilaian terhadap bangsal kami dan waktu yang sama memberi bantuan nasihat. Namun agak mengecewakan kerana tiada respon yang baik dari mereka.Kami bercadang untuk membuat sendiri media cendawan kerana untuk jangka masa panjang ianya lebih menguntungkan. Saya mula mencari alatan seperti tong dram kukus, plastik polibeg, penutup dan leher. Kebanyakan alatan ini saya dapatkan daripada Vita Agro yang terletak di tanjung Sepat. Tong dram pula saya dapat percuma daripada kilang tempat bekerja.

Mengenai bahan mentah utama iaitu habuk kayu getah, Alhamdulillah dengan bantuan bapa saudara, saya berjaya dapatkan 2 lori habuk. Pun begitu, selepas ini saya terpaksa mencari sumber lain kerana tempat itu kini telah ditutup operasinya.

Sebenarnya masalah paling utama adalah kerana saya tidak dapat beri komitmen sepenuhnya atas faktor kerja. Saya yang bekerja di Senawang terpaksa berulang-alik ke Chini hampir setiap 2 minggu. Ayah pula tiada pengangkutan selain pengetahuan yang masih kurang berbanding saya mengenai cendawan. Saya terpaksa mengajar ayah apa yang perlu dilakukan dari masa ke semasa. Saya selalu merujuk kepada abg. Yusof jika hadapai sebarang masalah. Nasib baik dia tidak lokek ilmu dan senang untuk mengajar saya.

1 comment:

Anonymous said...

dsfgdf