Banner Ebook 468X60

Tuesday, October 21, 2008

Minyak turun harga


Minggu lepas kerajaan umumkan penurunan harga minyak sebanyak 15 sen utk petrol dan 20 sen untuk diesel. Berita ni memang sesuatu yang dinanti-nanti oleh ramai orang termasukla saya sendiri. Walau cuma 15 sen, saya tetap bersyukur.

Apa yang saya lebih harapkan dr penurunan harga myk ni ialah penurunan harga barangan keperluan harian. Buat pengusaha cendawan cam saya lak, penurunan harga diharapkan akan turut memberi kesan kepada harga bahan mentah cendawan. Waktu minyak naik dulu, harga barang terutamanya plastik dan dedak naik mencanak-canak. Itu belum termasuk kos pengangkutan yang perlu kita tanggung sendiri. Memang pening kepala menangani masalah kenaikan harga. Pun begitu, kenaikan harga dulu pun ada hikmahnya. Kami mula elakkan pembaziran. Juga sentiasa cari jalan untuk perbaiki kualiti bungkah utk kurangkan reject seminima mungkin. Mana yang reject pd peringkat awal tu akan dikukus kembali utk di selamatkan. Ada juga saya dengar pengusaha yang re-cycle habuk kayu dari bungkah lama untuk buat bungkah baru.

2,3 hari yang lalu sy ada dengar berita bahawa harga plastik PP akan turun. Ada supplier yang telah turunkan sebanyak 60 sen dan ada yang akan turunkan lebih dari seringgit sekilo! Alhamdulillah, dah ada tanda2 penurunan harga bahan mentah. Harapan saya ialah penurunan harga ni boleh kami kongsikan pula dengan pelanggan2 kami.

Ni cerita lain pulak. Pasal restoran cendawan goreng. Minggu lepas saya ke Kuantan melalui jalan Gambang-Kuantan. Sebelum sampai ke batu 10( kawasan kem), saya ternampak sebuah kedai restoran yang dinamakan DINAR CENDAWAN GORENG. Saya rasa kedai ni masih baru kerana tidak pernah lihatnya sebelum ni. Malangnya waktu tu kedai tu tutup. Mungkin di sebabkan hari tu hari Ahad. Saya tak sempat rakamkan gambar kedai tu. Rasa teruja juga untuk mengetahui lebih lanjut pasal restoran ni. Ini lah kali pertama saya berjumpa kedai restoran yang dinamakan sempena nama cendawan. InsyaAllah jika ada kesempatan saya akan kunjungi lagi kedai ni dan cuba kenali ownernya..



Sekian dulu,


lanchini

No comments: