Banner Ebook 468X60

Tuesday, December 2, 2008

Laporan Kursus Cendawan ke 10

Alhamdulillah kursus cendawan Chini Agro kali ke-10 selamat di adakan pada sabtu, 29 Nov yang lepas. Seramai 5 orang peserta telah menghadiri kursus kali ni. 


Kebanyakan peserta kali ni mempunyai pengetahuan yg dalam mengenai pertanian dan penternakan. Ada yang bertugas sebagai pegawai MARDI, Pengurus Ladang dan ada yang sedang usahakan penternakan cacing. Jadi agak mudah untuk saya membuat penerangan kerana mereka mudah untuk memahaminya. Ada kalanya mereka pulak yang memberi point2 tambahan. Ada peserta yang mengajar saya teknik membuat baja kompos dengan gunakan bungkah lama yang dicampurkan dengan najis kambing atau lembu. Saya memang berminat untuk cuba membuat baja kompos dengan kaedah tu. Ada yang cadangkan untuk saya ikuti kursus membuat baja kompos kerana potensinya agak besar.

Saya juga bersyukur sebab keadaan cuaca menyebelahi kami. Walau diramal hujan lebat sejak dari Khamis lagi, Alhamdulillah cuaca agak cerah sepanjang hari. Jadi semua aktiviti praktikal dapat dijalankan dengan lancar tanpa ada masalah. Dan seperti biasa, selepas aje praktikal membuat bungkah, semua peserta kelihatan khusyuk sekali menjamu selera makan tengahari..

Semoga ilmu yang dicurahkan dapat memberi manfaat buat peserta. Saya juga ingin ucapkan selamat maju jaya buat mereka samada dalam bidang cendawan atau apa jua yang mereka lakukan...

Sekian,

Lanchini

No comments: