Banner Ebook 468X60

Thursday, December 18, 2008

Teknik Baru - Guna tisu


Salam buat pembaca,

Baru-baru ni saya ada membaca di blog en Ramle Kulat Enterprise mengenai penggunaan tisu sebagai pengganti penutup peram/rehat. Saya turut melawat bangsal beliau untuk melihat keadaan sebenar. Menurut en Ramle, bungkah yang berusia sebulan akan dikorek buang benihnya dan ditutup dengan tisu. Bila tiba masanya, cendawan akan keluar menembusi tisu tersebut. Kelebihan utama teknik ini ialah ia dapat mengurangkan masalah penyakit daripada persekitaran kerana mulut bungkah terdedah dalam tempoh minimum. Hasil juga menunjukkan peningkatan. Masalahnya pula ialah kita tidak dapat mengawal pengeluaran kerana cendawan akan keluar pada bila2 masa sahaja. Lagi satu ialah leceh sikit untuk kerja mengikat tisu pada mulut bungkah jika dibandingkan penggunaan tutup rehat. Setelah hasil keluar, bungkah itu akan terus ditutup dengan tisu semula.


Kami di Chini Agro turut mencuba teknik yang dipelajari dari KE ni. Sebagai permulaan, kami hanya gunakan pada satu rak sahaja. Berbeza sikit dengan KE, kami tak mengorek buang benih. Ini kerana benih yang disuntik tidak terkumpul di mulut bungkah kerana kami menggoncangnya sewaktu proses suntik benih ( teknik ni pula dipelajari dari en Azman TAA sewaktu GCM aritu ). Kami juga menggantikan penutup peram bungkah yang berusia 50 hari ke atas je..

Saya tak sempat melihat result dari teknik ini kerana terus pulang ke Seremban selepas memasang tisu pada mulut bungkah. Menurut ayah, hampir kesemua bungkah testing ni dah keluarkan hasil! Ini pencapaian yang baik sebab biasanya hasil pertama tak sampai 50 peratus je yang keluar. Cuma satu lagi masalah timbul di tempat kami ; kehadiran tikus yang memakan tisu ni! 

Buat masa ni, kami akan terus pakai tisu untuk rak testing ni. Hasilnya dari segi kualiti/produktiviti akan kami bandingkan dengan rak2 lain. Kalau resultnya ok, pasti kami applykan kepada semua bungkah kami..


Itu je, sekian.

p/s : Chini Agro mengucapkan ribuan terima kasih buat sahabat2 yang sudi memberi pandangan mengenai  post kami mengenai kulat oren. Terima kasih sekali lagi.

Lanchini.

1 comment:

Fatisha said...

saya penah guna jugak kaedah ni dulu... saya terperasan ada satu beg sy tak penuh2 dari bulan 7 lagi suntik..putihnya jalan ada la dalam seinci je... rupanya saya tutup ngan tutup rehat... masa pasan tu bulan 10... saya tukar terus ngan tisu... tak sampai sebulan terus beg tu matang... memang dasat la...