Banner Ebook 468X60

Sunday, April 12, 2009

Ke Merchong dan kisah SIUF

Ke Kg Merchong, Pekan

Sabtu lepas saya telah di jemput oleh penduduk kg Merchong, Pekan Pahang untuk memberi ceramah mengenai projek cendawan tiram. Seramai 30 orang penduduk telah menunjukkan minat terhadap projek ini dan mereka memanggil saya dan ayah untuk membuat penjelasan teknik penjagaan bungkah cendawan. Namun oleh kerana ada kes kematian di situ, hanya 15 penduduk sahaja yang dapat hadir.

Saya ingin ucapkan terima kasih kepada wakil mereka, iaitu Kak Nor yang telah mengaturkan sessi ceramah kali ini. Kak Nor merupakan orang terawal yang mengusahakan projek cendawan disini. Dia kini tak menang tangan melayani permintaan cendawan yang datang tak putus-putus. Yang sering terputusnya ialah bekalan cendawannya sendiri, huhu.. Kejayaan Kak Nor telah beri inspirasi kepada ramai penduduk kg Merchong yang secara tradisionalnya melakukan kerja-kerja kampung atau menjadi nelayan. Kini ramai yang berminat untuk ceburi bidang perusahaan cendawan pula.

Oleh kerana jadual yang agak padat, saya terlupa ambil gambar sessi ceramah tu. Saya hanya teringat untuk mengambil gambar sewaktu sessi terakhirnya iaitu, makan... Kak Nor mempunyai resepi cendawan gorengnya yang tersendiri iaitu goreng tepung bercili. Rasanya memang enak dan menyelerakan. Ini sahaja gambar yang saya sempat ambil..



Berita SIUF

Setelah lebih 6 bulan menanti, akhirnya saya mendapat berita gembira mengenai permohonan Skim Insentif Usahawan Felda ( SIUF ). Permohonan saya telah diluluskan, Alhamdulillah.


Tujuan saya membuat permohonan SIUF ini ialah bagi membina bilik suntik khas yang lebih baik dan selesa dari sekarang. Saya merancang untuk bina bilik suntik seluas 10 X 15 kaki dan kalau boleh nak lengkapinya dengan sistem penghawa dingin.

Bantuan SIUF tidak diberikan secara tunai. Ia lebih berbentuk geran dimana segala bayaran akan diuruskan antara pihak Felda dan pembekal/kontraktor yang terlibat. Saya kini dalam proses mendapatkan sebut harga dari kontraktor berdekatan. Harap2 semuanya dapat diselesaikan dengan lancar dan secepat mungkin...

Kepada Felda, terima kasih atas bantuan ini. Namun, harapan saya ialah dapat mengurangkan karenah birokrasi dan ambil langkah proaktif untuk mempercepatkan kelulusan SIUF ni. Kalau tak dapat diluluskan pun, beritahula secepat mungkin apa masalahnya. Ramai lagi warga felda yang mengharapkan bantuan SIUF ni. 6 bulan adalah satu tempoh cukup lama dan cukup panjang untuk mencairkan semangat kebanyakan orang...



Sekian,

No comments: