Monday, September 17, 2007

Bakul besi

Seperti yang saya maklumkan sebelum ini, saya ingin menggantikan bakul longan kepada bakul yang dibuat daripada besi(round bar). Alhamdulillah, Keri iaitu kawan saya telah selamat menghantar bakul besi yang saya tempah sebanyak 20 biji. Hajat di hati nak tempah 50, apakan daya, keadaan modal tidak mengizinkan, so saya mulakan dgn 20 biji dahulu...
Inilah rupanya bakul tu;
Setiap bakul boleh muatkan 15 beg media, sama macam bakul longan jugak. Tapi kelebihan utama bakul ni ialah beg media yang berada dibawah tidak akan ditekan oleh beg media dalam bakul diatas.


Setiap bakul boleh muatkan 15 beg media, sama kapasiti macam bakul longan, tapi susunan bakul lebih stabil. Ni gambar jika disusun dalam bakul longan.


Ini pulak gambar susunan dalam rumah kukus;



Susunan camni akan menyebabkan bahagian neck dan top beg media akan terdedah dengan wap panas dengan lebih berkesan lagi. Bahagian ni kira penting sebab disitulah nanti akan disuntik benih. Jika tidak dikukus sempurna, beg media mudah diserang penyakit...

Saya kini sedang monitor batch selepas guna rumah kukus ni. Setakat ni dah ada lebih kurang seribu beg media yang telah dikukus guna rumah kukus baru ni. Saya nak bandingkan dgn beg media yang dikukus dalam tong dram, mana yang lebih kurang kadar rejectnya..

Ni pulak gambar anak2 saya... ( err, ni takde kena mengena dengan tajuk, sekadar kepuasan peribadi)

Abang yang bersemangat menolong walau di bulan puasa;


Adik yang sentiasa memberi semangat pada ayah,


3 comments:

Anonymous said...

Menariknya...

Berapa harga bakul besi tu? Harga kawan2 mesti murah sikit kot kan?

Ok kira harga market biasa... berapa RM agak2?

Terima kasih kerana berkongsi. Memang menarik dan memudahkan kerja kalau ada bakul tu...

lanchini said...

Saya pernah bertanya kepada sebuah kedai besi di Seremban, tauke tu nak RM120 utk setiap bakul! Mahalnya... Dengan member saya, saya dapat kurang daripada RM30, jauh beza kan..

Anonymous said...

RM120.00 tauke cina tu cekik? Mak aihhh... elok serkop je dia ngan bakul besi tu heheh

Kurang dari RM30.00 tu memang ok le... lagipun benda besi ni tahan lama, lasak pun lasak... kalau ada 20 unit pun dah banyak rasanya... baru abis dlm 600.00. Besi mahal sekarang ni kan... sampaikan besi tutup lubang kat jalan tu pun 'jalan' curi dek orang...

Ok terima kasih kerana berkongsi.