Sunday, September 30, 2007

Sepanjang Ramadhan

Sepanjang ramadan ni, tak banyak sangat buat beg media baru. Setakat ni lebih kurang 600 beg sahaja berjaya disiapkan. Itupun mengambil masa sampai tiga hari. Maklumla bulan puasa ni, anak2 jiran yang selalu datang menolong pun tak sanggup nak buat. Memang memenatkan..





Hasil tuaian bulan ramadan ini boleh tahan jugak sebab bangsal ke-2 dah mula keluarkan hasil. Nasib baik saya ada beli kira2 seribu beg media daripada rakan pengusaha bulan 7 lalu. Kini hasilnya dah dapat dituai. Purata hasil kini mencecah hingga berbelas kilo sehari. Pun begitu kadang2 tu terputus jugak bekalan. Bilangan beg media kami masih sikit, sekarang ni sekitar 6000 bungkah je.. Alhamdulillah pasaran semakin baik sebab ramai orang dah mula kenal cendawan Chini Agro. Biasanya ayah hantar cendawan yang sudah siap di paket ke kedai runcit berdekatan dan menjadi produk 'panas' disitu. Menurut tauke kedai tu, kalau setakat 20 paket, dalam masa sejam pun boleh habis! Ada jugak yang sampai datang ke rumah mencari cendawan...

Kini kami dah ada beberapa orang pelanggan tetap. Ada seorang pengusaha restoran yang mahukan bekalan cendawan hingga 5 kg sehari! Kadang2 bila hasil kurang, kami terpaksa menolak tempahannya.. Agak terkilan gak sebab terpaksa hampakan pelanggan. Kalau la bangsal dah penuh nanti, mungkin masalah terputus bekalan boleh diatasi... InsyaAllah.

No comments: