Banner Ebook 468X60

Monday, January 28, 2008


KURSUS CENDAWAN

Bercakap pasal kursus ni, saya teringat kisah sendiri. Dulu waktu mula2 start projek cendawan, saya tak pernah pergi mana-mana kursus. Bukan tak mahu, tapi time tu saya belum benar2 faham akan kepentingannya. Selepas melawat 2 tapak projek dan belajar sikit-sikit dari orang yang telah mulakan projek, saya dah merasa confident. Bila bahan asas dan peralatan dah ada, kami terus buat bungkah sendiri. Semuanya main agak-agak aje.

Mula-mula tu nampak macam jadi. Tapi bila bungkah dah berusia 2-3 minggu, macam2 masalah timbul terutamanya penyakit. Pastu bila dah matang, cendawan tak keluar-keluar. Kalau keluar pun terus layu dan kering. Barulah kelam kabut kami mendapatkan bantuan sifu hingga terpaksa bayar diorang supaya datang dan melawat bangsal kami. Tahap reject time tu sekitar 40%, buat 1000 yang jadiknya cuma 500 atau 600 bungkah. Sehinggakan ada satu tahap saya terpaksa memikirkan untuk teruskan atau batal saja projek ni.

Sehinggalah saya dapat ikuti kursus anjuran jabatan pertanian seremban pada April tahun lepas. Dari kursus ni, saya sedar banyak kesilapan yang telah kami lakukan. Dan yang paling penting, saya mulai faham kenapa perlu buat begini dan kenapa perlu buat begitu. Sesetengah perkara tu nampak macam tak beberapa penting, tapi rupanya impaknya besar. Contohnya ialah memadatkan bungkah.
Jadi nasihat saya kepada mereka yang ingin ceburi bidang ni, seboleh-bolehnya ikutilah kursus cendawan sebelum mulakan projek sendiri. InsyaAllah setiap ringgit yang dilaburkan pasti akan berbaloi.

Berita baik untuk anda yang berada di sekitar Perak, kawan saya Azhari ( ecendawan ) bakal menganjurkan kursus intensif cendawan. Kursus ni akan diadakan di Kuala Kangsar, Perak. Saya pasti, pengetahuan dan pengalaman beliau pasti boleh membantu anda merealisasikan projek sendiri.

Selain itu, terdapat juga rakan2 yang lain yang turut anjurkan kursus seperti Fatisha ( Fatisha Agro Farm ), Zul ( cendawan puchong ) dan Wan ( projek cendawn ). Anda boleh dapatkan maklumat lanjut mengenai kursus mereka melalui link di sebelah.

Mengenai kursus Chini Agro, kursus berikutnya adalah seperti berikut;
Tarikh : 23 dan 24 Februari
Harga : Pakej A ( 1 hari, RM 180 ) dan Pakej B ( 2 hari, RM 250 )
Tempat : Chini Agro Enterprise, Felda Chini Timur 3, Pekan , Pahang
Dapatkan maklumat lanjut mengenai cara pendaftaran dan sebagainya pada ruangan di sebelah kanan blog ini. Daftar segera kerana saya hanya akan mengambil 15 orang peserta sahaja.
Sekian.

No comments: