Banner Ebook 468X60

Monday, August 4, 2008

Cari ilmu di Ekspo Tani

Semenjak dua menjak ni, saya selalu memikirkan bagaimana untuk menambah variasi bisnes Chini Agro. Selain cendawan segar, bungkah dan alatan cendawan, saya rasa kami perlu juga menambah produk baru yang ada kaitan dengan cendawan. Yang terbaru, kami telah memasarkan tepung cendawan goreng serba guna. Saya dapatkan bekalan tepung ni dari seorang pengusaha di Seremban dan memasarkannya dengan guna label kami sendiri. Sebelum ni dah ramai pelanggan cendawan yang bertanya pasal tepung ni. Kat Chini, cendawan goreng masih di kira baru, jadi ramai yang berminat.



Baru2 ni, pihak FAMA telah anjurkan Ekspo Industri Asas Tani Negeri Sembilan. Bagi saya ni satu tempat yang bagus untuk mendapatkan idea2 berkaitan produk hiliran dari hasil tani. Alhamdulillah, saya sampai juga ke sana walau tertinggal dompet! Hehe.. Since tak bawak duit, saya memang takde pilihan lain selain tinjau-tinjau bagaimana usahawan tani lain memasarkan produk mereka. Saya amat tertarik dengan pelbagai cara packaging produk yang sungguh kreatif dan berkualiti.

Saya akhirnya sampai ke gerai en Kadir ( Senawang Usaha Tani ), orang lama dalam industri cendawan Negeri Sembilan. Gerainya simple je, tapi ramai juga pengunjung datang yang nak beli cendawan goreng en Kadir. Sempat saya ambil beberapa keping gambar gerai en Kadir.



Kt sebelah gerai en Kadir terdapat gerai yang menjual kerepek ubi kayu. Dulu saya pernah merasa kerepek cendawan yang di beli di VITA. Rasanya memang sedap. Jadi terpikir juga untuk belajar bagaimana membuat kerepek ni.. Alhamdulillah, en Masfol, tuan punya Ubimas Enterprise sudi untuk berkongsi pengalaman beliau membangunkan industri kerepek ubi kayu. Projek kerepek ubi ni berpusat di Felda Kumai, Bera Pahang. En Masfol membeli ubi dari pengusaha sekitar Felda Kumai dan memprosesnya menjadi kerepek. Beliau sendiri mempunyai beberapa ekar ladang ubi kayu. Yang menariknya, ada pengusaha dari Singapura dan China sanggup datang untuk belajar dengan En Masfol! Syabas buat Ubimas. Selain tu, saya juga dapat belajar beberapa perkara penting untuk membuat projek kerepek ni. Terima kasih buat en Masfol dari Ubimas.



Sekian,




Lanchini

No comments: