Sunday, November 11, 2007

Hadiah untuk ayah

Salam sejahtera,


Minggu lepas menjadi minggu yang sangat bermakna untuk ayah. Dia mendapat hadiah istimewa dari kami adik beradik, sebuah kereta proton saga!



Mungkin rezeki ayah agaknya sebab kebetulan ada sorang pakcik yang tinggal di Felda bersebelahan ingin menjual keretanya. Harganya pulak ngam dengan budget kami. Tanpa buang masa, kami terus berurusan dengan pakcik tu. So sekarang kereta tu dah berpindah tangan.


Sebahagian dari duit beli kereta ni adalah daripada hasil jual cendawan. Walaupun Chini Agro masih baru bertapak, saya rasa agak bangga juga sebab hasilnya sudah dapat dilihat. Dan apa yang lebih penting, saya dapat meringankan kerja ayah. Selama ni ayah banyak bergantung kepada motor kapcainya menghantar cendawan ke kedai atau mengangkut bungkah ke bangsal. Lepas ni boleh la ayah gunakan kereta ni untuk pasarkan cendawan dengan lebih mudah dan selamat...

Sekarang kami juga sedang mencari pekerja tetap untuk menolong kerja-kerja di bangsal. Bilangan bungkah dah hampir mencecah 9 ribu, jadi kerja semakin bertambah. Setakat ni hanya kami adik beradik menolong ayah. Itu pun sekali-sekala di hujung minggu sebab masing-masing bekerja. Masalahnya agak sukar untuk dapatkan pekerja yang punyai kualiti yang kami cari. Sudah 2,3 orang yang datang, tapi kebanyakannya tidak dapat diterima oleh ayah. Macam-macam masalah yang timbul, tak punctual, selalu meng'ular', takde disiplin dan macam2 lagi. Memang susah nak cari belia Felda yang boleh buat kerja.. Sedih jugak, sebab ingatkan nak bantu anak bangsa sendiri....

Lanchini

Chini agro

No comments: